Les 2
Wie ben jij? - onderbouw
Maatsoort
4/4
Aftellen
U telt vier tellen vooraf. De gitaar zet gelijk in met de zang.
Akkoorden-schema
| E (majeur) |
Slagtechniek
↓ ↓ ↓ ↓ |
1 2 3 4 |
Wie ben jij? |
Beginnoot
Pak het E majeur akkoord en sla de G-snaar aan.
Aanleren
Zet de kinderen in een kring. Ieder kind roept zijn eigen naam:
“Ik ben…” de groep antwoord: “Hallo…”
Extra Activiteiten
Context
Het is een namenspelletje. De kindernamen zijn het uitgangspunt.
Bewegen
De leerling maakt een beweging bij het noemen van hun naam.
De klas imiteert deze beweging.
Luisteren
Laat de kinderen nu op hun eigen wijze roepen, zingen of fluisteren. De klas imiteert dit.
Improviseren
Bepaal als leerkracht hoeveel kinderen aan de beurt komen voordat het refrein weer wordt ingezet.
Info filmpje
Liedje
Muziek
Downloads
Verkeerslied - middenbouw
Maatsoort
4/4
Aftellen
U telt vier tellen vooraf. De gitaar zet gelijk in met de zang.
Akkoorden-schema
| E (majeur) |
Slagtechniek
↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ |
1 2 3 4 1 2 3 4 |
Auto’s racen brommers sjezen of: Auto’s racen brommers sjezen |
Beginnoot
Zet uw vinger op het 1e vakje van de G-snaar (3e snaar) en sla deze aan.
Aanleren
U zingt het liedje en de kinderen leren het al luisterend meezingen.
Extra Activiteiten
Context
Het lied is een illustratie van het verkeer waar ook iedereen en alles door elkaar heenrijdt. Een goed lied om over het verkeer te praten.
Bewegen
Ieder kind kan een voertuig nadoen; auto, fiets, brommer bus etc. Als u gitaar speelt gaat iedereen zingen en door elkaar bewegen in uw tempo. PAS OP, niemand mag botsen.
Introduceer het woord Freeze, waarbij iedereen aan het einde van het lied stilstaat en niet meer beweegt. Speel gedurende het lied steeds sneller.
Luisteren
Door goed te luisteren nemen ze het tempo aan dat u bepaalt. Daarop bewegen en zingen de kinderen. De kinderen moeten goed luisteren wanneer u steeds sneller speelt.
Improviseren
U kunt het lied in canon zingen. U kunt ook afspreken dat iedereen begint met zingen als het kind dat zelf wil. Als je gaat ‘rijden’ dan begin je met zingen. Als je lied is afgelopen stop je met bewegen.
Notatie
Maak een tekening van je favoriete voertuig.
Info filmpje
Liedje
Muziek
Downloads
Blues van mijn moeder - bovenbouw
Maatsoort
4/4
Aftellen
U telt vier tellen vooraf. De gitaar zet gelijk in met de zang.
Akkoorden-schema
| E | E | E | E |
| A7 | A7 | A7 | A7 |
Slagtechniek
↓ ↓ |
1 2 3 4 |
Beginnoot
De B-snaar is de beginnoot van het liedje.
Aanleren
Zing het lied een aantal keren voor en laat de leerlingen al luisterend meezingen. Ze hebben de tekst voor zich.
Extra Activiteiten
Improviseren
U kunt met uw leerlingen proberen er een tweede stem bij te zingen. De tweede stem wordt gezongen op de e, dat is de e snaar (1ste). De tweede stem blijft deze toonhoogte het hele lied door zingen. Op de tweede lettergreep van het woord "moe-der", zingt dus iedereen samen dezelfde noot, de e.
Indien u op school in het bezit bent van Orff instrumentarium, kunt u in eerste instantie een aantal leerlingen deze ‘e’ laten meespelen op een klankstaaf.