Les 5
Raad maar! - onderbouw
Maatsoort
2/4
Aftellen
Tel als volgt af: 1 e 2 e / 1 e 2 wat hoor ik toch, wat hoor ik toch…
De gitaar zet in op het woord “hoor”.
Akkoorden-schema
| Emi | A7 | Emi | A7 |
Slagtechniek
↓ ↓ ↓ |
1 e 2 e |
Wat hoor ik toch |
Beginnoot
Sla de dunne E-snaar aan.
Aanleren
U zingt het liedje en de kinderen leren het al luisterend meezingen. De kinderen verzinnen zelf dierengeluiden.
Om de beurt verzint een kind een dierengeluid. De groep raadt om welk dier het gaat.
Extra Activiteiten
Context
Een kind bedenkt eerst een dierengeluid en de klas raadt welk dier bedoelt wordt.
Bewegen
Verander de tekst in: “Wat zie ik toch, wat zie ik toch? Wat is dat voor een beest? Kijk eens goed en raadt het maar, iedereen die kijkt.” Nu laten de leerlingen zien welk beest er wordt bedoeld.
Luisteren
Maak gebruik van harde en zachte geluiden. Let goed op dat het geluid past bij de grootte van het dier.
Improviseren
Verander het thema in stadsgeluiden: “ Wat hoor ik toch, wat hoor ik toch, wat hoor ik in de stad? Wat hoor ik toch, wat hoor ik toch, er is ook altijd wat.”
Info filmpje
Liedje
Muziek
Downloads
Drunken Sailor - middenbouw
Maatsoort
4/4
Aftellen
U telt vier tellen vooraf. De gitaar zet gelijk in met de zang.
Akkoorden-schema
| Ami | G | Ami | G Ami |
Slagtechniek
↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ |
1 2 3 4 1 2 3 4 |
What shall we do with the drunk - en sai - lor |
Beginnoot
Sla de E-snaar aan.
Aanleren
U zingt regel voor regel het liedje voor. Uw leerlingen herhalen het.
Dan per twee regels en uiteindelijk het hele liedje.
Extra Activiteiten
Context
Het is een sea shanty die gezongen wordt bij het werk aan boord van een zeilschip. Tijdens het hijsen van de zeilen wordt het lied gezongen. Telkens als het refrein klinkt wordt er op het woord “hooray” een flinke hijs aan de zeilen gegeven. U kunt met uw leerlingen deze beweging nadoen.
Bewegen
Zie de context.
Improviseren
Het lied is geschikt om kinderen solo’s te laten zingen. Het refrein zingt iedereen.
Regel 1: solo what shall we do with the drunken sailor?
Regel 2: groep what shall we do with the drunken sailor?
Regel 3: solo what shall we do with the drunken sailor?
Regel 4: groep early in the morning.
Refrein: Iedereen Hooray ...
Info filmpje
Liedje
Muziek
Downloads
Mijn eigen ding - bovenbouw
Maatsoort
4/4
Aftellen
U telt drie tellen vooraf. De zang begint op de 4e tel.
Akkoorden-schema
| Emi | A7 | Emi | A7 | enz.
Slagtechniek
↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ |
1 e 2 e 3 e 4 e |
Beginnoot
Zet de vinger in het 2e vakje van de G-snaar en sla deze aan.
Aanleren
Het is een lang lied met veel tekst. U leert de leerlingen eerst alleen het refrein.
Daarna deelt u de klas in 2en (bv jongens, meisjes). Verdeel de tekst over 2 groepen, de eerste 2 regels bv. de jongens, de volgende 2 regels bv de meisjes enz. Gezamenlijk weer het refrein.
Extra Activiteiten
Context
Bedenk met uw leerlingen een situatie, een verhaal, waarin dit lied gezongen zou kunnen worden.
Bewegen
Zet de 2 groepen tegenover elkaar en maak bewegingen (bv wegwerp-bewegingen met de hand) tegen de groep die aan het zingen is. Armen over elkaar, “talk tot he hand”.
Improviseren
Maak gebruik van body-percussie. Klap op de borst – handenklap
1 e 2 e 3 e 4 e
borst borst klap borst borst klap
(We will rock you van Queen)