Les 6

Op een grote paddestoel - onderbouw

Maatsoort

4/4

Aftellen

U telt vier tellen vooraf. De gitaar zet gelijk in met de zang.

Akkoorden-schema

|   D     |   A7  D   |   D     |  A7  D   |

|   G     |   A7  D   |   D     |  A7  D   |

2 akkoorden in 1 maat betekent 2x aanslaan per akkoord (of 1x per akkoord, omdat je snel moet wisselen).

Slagtechniek

↓           ↓          ↓             ↓

1           2          3            4

Op een grote    padde - stoel   

Beginnoot

Pak het D akkoord en sla de B-snaar aan.

Aanleren

De leerkracht zingt het liedje en de kinderen leren het al luisterend meezingen.

Extra Activiteiten

Context
Bedenk zelf een verhaal waarin Kabouter Spillebeen de hoofdrol heeft.
Het is duidelijk dat deze kabouter een eigenwijs karaktertje heeft.

Bewegen
Bedenk met uw leerlingen zelf bewegingen per regel van de tekst.

Luisteren
Om het innerlijk gehoor te ontwikkelen speelt u gitaar en maken de kinderen de bewegingen zonder erbij te zingen. Iedereen zingt dus het liedje in zijn hoofd.

Improviseren
Kunt u met uw leerlingen nieuwe bewegingen bedenken? Speel langzaam en snel op uw gitaar en kijk of de kinderen u kunnen volgen.

Kamelenverdriet - middenbouw

Maatsoort

4/4

Aftellen

U telt vier tellen vooraf. De gitaar zet gelijk in met de zang.

Akkoorden-schema

|  Emi  |  Emi  |  A7    |  Emi  |
|  Emi  |  Emi  |  A7    |  Emi  |

Slagtechniek

↓                     ↓                                       

1          2         3          4         

Eenzaam       door de

Je kunt bij het derde couplet ritme 3 inzetten

↓          ↓          ↓         ↓
1          2         3         4
Waar          is nu       de

Beginnoot

Sla de E-snaar aan.

Aanleren

U zingt het langzaam, slepend, regel voor regel voor en de kinderen zingen u na.

Extra Activiteiten

Context
Die kunt u met de leerlingen bedenken.

Bewegen
Zie de context.

Improviseren
Als de leerlingen het goed kunnen zingen geeft u met uw handen aan wanneer het hard en wanneer het zacht moet klinken.
B.v. als het lied begint klinkt het heel zacht (alsof de karavaan van verre komt) bij het eind 2de en begin 3de couplet klinkt het hard en dan neemt het weer af.
Laat de leerlingen dirigeren.

Mama Coelia - bovenbouw

Maatsoort

4/4

Aftellen

U telt 4 tellen vooraf. De gitaar zet gelijk in met de zang.

Akkoorden-schema

|    D     |     D     |     G     |     G     |
|    D     |     D     |     A7   |     A7   |
|    D     |     D     |     G     |     G     |
|    D     |     A7   |     D     |     D     |

Slagtechniek

↓          ↓          ↓          ↓                                  

1         2          3          4         

Beginnoot

Zet uw vinger achter de 2e fret van de g-snaar en sla hem aan.

Aanleren

U leert het lied aan, regel voor regel.
Aanleren van het ritme: 123 – 123 – 12 (lang, lang, kort)

Extra Activiteiten

Context
Vertaal samen met uw leerlingen het lied en verzin er met hen een situatie bij. Waar wordt het lied gezongen, in welk land? Hoe zien Mama en Papa Coelia eruit?

Tekenen
Laat uw leerlingen een tekening maken van de beelden die het lied bij hen oproept.