Les 7

Kijk! - onderbouw

Maatsoort

6/8

Aftellen

U telt 2 x 6 tellen vooraf. De gitaar zet gelijk in met de zang.

Akkoorden-schema

Je mag kiezen welke akkoorden je gebruikt:

Couplet

|  D       |  Dsus4   |  D                |  Dsus2   |

|  D       |  Dsus4   |  D  Dsus2   |  D           |

 

Of

|   D     |   G    |  D         |  A7    |

|  D      |    G   |  D  A7   |  D      |

 

Refrein

|   A7   |   D    |  A7    |   D       |

|   A7    |   D    |  G     |    A7    |

Slagtechniek

↓                         ↓                          ↓                         ↓

1       2       3       4      5      6     /    1      2       3       4      5      6

Kijk!                    Daar gaat een /   mier…           

Beginnoot

Zet de ringvinger achter de 5e fret van de kleine E-snaar en sla deze snaar aan.

Aanleren

Het liedje kan als volgt gezongen worden:

De leerkracht zingt:
Kijk, daar gaat een mier.

Kijk, daar gaat een mier.

De kinderen zingen:
Hij kruipt daar tussen een kier.
Hij eet een stukje papier.


U kunt het ook omdraaien;
de kinderen zingen de voorzin en u zingt het antwoord.
Het refrein zingt de hele groep.

Extra Activiteiten

Context
Er is altijd iemand die groter en sterker is.

Improviseren
Hoe groter het dier, hoe harder er gezongen wordt.
Pas het geluid aan, aan de grootte van het dier.

Notatie
Tekeningen van de dieren kunnen de kinderen ondersteunen bij het zingen.

Junglebrigade - middenbouw

Maatsoort

4/4

Aftellen

U telt 4 tellen vooraf. U slaat het A7 akkoord aan op het woordje Hup en op het daaropvolgende woordje hup slaat u het D akkoord aan.

Akkoorden-schema

De gitaarbegeleiding begint op het woord: “beste”
          1          2          3          4     /     1          2          3          4
Zet je beste   beentje...

|  A7                   |  D                     |

|Hup  2   3   4    |   Hup  2   3   4  |

Slagtechniek

↓          ↓         ↓          ↓                                  

1          2         3          4         

Beginnoot

Pak het D-akkoord en sla de E-snaar aan.

Aanleren

Marcheren op het juiste tempo. Terwijl u het lied zingt klappen uw leerlingen op hun bovenbenen mee.
Hup 2 3 4 De leerlingen slaan rechts links rechts links op hun benen.
Ze doen dit nog een keer en nu gaan ze de tekst uitspreken terwijl ze klappen, alsof ze marcheren. Nu zingt u het regel voor regel voor en de leerlingen herhalen het net zolang tot ze het lied kennen.

Extra Activiteiten

Context
Het lied komt uit de film Junglebook. U vraagt aan de leerlingen of ze het verhaal kennen en wie dit lied zingen in de film (de olifanten). Kijk met uw leerlingen naar dit fragment van de film als ze het lied kennen.

Bewegen
Het is een mars, dus u kunt met uw leerlingen op dit lied marcheren.

Verdoofd - bovenbouw

Maatsoort

4/4

Aftellen

U telt 4 tellen vooraf. De gitaar zet gelijk in met de zang.

Akkoorden-schema

|  D  |  G  |  D  |  G  |
|  D  |  G  |  D  |  G  |
|  A7  |  G  |  A7  |  G  |

|  D  A7  |    G    |  D  A7  |    G    |
|  D  A7  |    G    |  D  A7  |    G    |

Slagtechniek

↓         ↓        ↓                    ↓       ↓        ↓                                  

1        e        2        e          3       e       4       e

Beginnoot

Pak het D akkoord en sla de dunne E-snaar aan.

Aanleren

Bespreek de tekst met de leerlingen, waar gaat het over?
U leert de leerlingen eerst het refrein. Dan zingt u zelf de coupletten, de leerlingen luisteren en lezen de coupletten mee. Ze zingen het refrein mee en na een aantal keren zingen ze ook de coupletten.

Extra Activiteiten

Context
Het thema is: Verliefdheid. Wie is er verliefd? Iemand die verliefd is kan zich niet meer goed concentreren.

Improviseren
Lukt het om een 2e stem te zingen?
Aan het einde van het liedje kan je het refrein herhalen.