Workshop: Muziek à la Guildhall
De Guildhall gedachte gaat uit van ‘muziek per direct’ oftewel ‘muziek in het nu’.
Muziek met hoofd, hart en handen. Zingen, bewegen, luisteren, improviseren en samenwerken. Leren door te doen!
Muziek à la Guildhall is een zeer geschikte workshop voor leerkrachten die in een korte tijd met hun groep in de meest basale vorm willen musiceren.
Het is zeer geschikt als opwarmer voor een margedag of als starter of afsluiter van een teambuildingsdag.
Muziek à la Guildhall bevordert het groepsgevoel en zet de toon voor de rest van de dag…
Wat levert het op?
- Krijgt handvatten aangereikt om met minimale middelen muziek te maken
- Bedenkt direct materiaal dat bij de groep past
- Leert mogelijkheden op het terrein van improvisatie, stemgebruik en beweging te verkennen en verder te ontwikkelen
- Geeft leiding aan creativiteit
- Leert basale muzikale vaardigheden als tellen, puls, inzetten, op elkaar wachten, samen spelen, concentratie en luisteren
- Leert samenwerken
- Leert remmingen kwijt te raken en grenzen te verleggen
- Leert leiding te nemen, te volgen en respect voor elkaar te hebben
- Is creatief bezig met lichaam en geest
Gestructureerd muziekonderwijs zorgt voor:
- Ontwikkeling van gehoor en ritmisch/melodisch gevoel
- Hogere prestaties van o.a. rekenen en taal
- Betere sociale- en emotionele ontwikkeling
- Verhoogt weerstand, geeft energie en voorkomt stress
- Bevordert groepsgevoel
The Guildhall School of Music and Drama
Het is allemaal begonnen met The Guildhall School of Music and Drama in Londen. Deze school heeft een speciale band met Tanzania. Voortkomend uit die contacten voert een afdeling van deze school activiteiten uit in het Londens basis- en voortgezet onderwijs. De activiteiten vinden hun oorsprong in NGOMA (Swahili woord voor ‘drum’).
Het Tanzaniaanse NGOMA staat voor een holistische kunstbeleving; beleven vanuit het geheel, eerder dan vanuit afzonderlijke delen. Muziek, zang, dans, drama, verhalen en rituelen – zij zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Spelvormen en veiligheid
Vanuit deze beleving is er een aantal spelvormen bedacht: invulspel, aanvulspel & doorgeefspel. De leerkracht krijgt handvatten aangereikt om ter plekke, op het moment met deze spelvormen aan de slag te gaan.
Een kind moet zich veilig genoeg voelen om zijn stem en lichaam te gebruiken. Deze veiligheid wordt door de leerkracht gecreëerd. De spelvormen zijn een goed middel om te verkennen of die veiligheid aanwezig is. De deelnemers stappen tijdens de warming-up al vaak drempels over zonder dit zelf te beseffen. Omdat het kort en laagdrempelig is, gebruiken ze hun stem of lichaam al voordat ze daar erg in hebben.
Spelvormen en veiligheid
Maar wat is dan Guildhall? Het is niet zozeer een methode. Het is meer een manier van omgaan met het beschikbare materiaal. Muzikaal gezien is het een houding van waaruit je met mensen kan musiceren. Leren door te doen! Hoofdgedachte hierbij is improviseren met het op het moment aanwezige materiaal. Een muziekles à la Guildhall is een interactief en beweeglijk gebeuren. Er is wel degelijk aansturing en structuur, maar er is ook sprake van een wisselwerking tussen docent en leerlingen. Het gaat meer om het proces dan om het eindproduct en ieders bijdrage is even belangrijk!
Reactie Digmon:
“Deze workshop heb ik zelf mogen ondergaan van de grootmeester zelf: Sean Gregory. Ongelooflijk hoe je in zo’n korte tijd tot muziek kan komen. Door hele simpele oefeningen te doen leer je de basis van het muziek maken. Voordat je het beseft doe je al mee en maak je muziek….
Na deze workshop heb ik een paar trainingen gevolgd en nu geef ik zelf deze workshop tijdens mijn cursus “Gitaar in de Klas” voor basisschoolleerkrachten. De leerkrachten zijn verbaasd over hoe simpel het eigenlijk is.”Dat had ik zelf kunnen bedenken”… en dat is precies de bedoeling: Je bedenkt het zelf! Ik heb de workshop al vaak in de klas mogen geven. De populaire kinderen merken dat ze nu op een andere manier zichzelf moeten laten zien en de ‘stille krachten’ merken dat ze veel meer kunnen dan ze hadden gedacht. Elke keer valt het me op met wat voor een plezier de kinderen en ook de leerkrachten het beleven.”
Reacties van leerkrachten:
- “Ongelooflijk hoe je in zo’n korte tijd tot muziek komt”.
- “Samen genieten van gezellige, grappige en leuke muzikale oefeningen”.
- “Plezier beleven en ‘remmen’ los”.
- “Verrassend boeiend en afwisselend”.
- “Eerst spannend, later ontspannend”.
- “Ik werd er blij van en kreeg er veel energie van!!”
- “Een erg vrolijk en leerzame les die je gelijk in de praktijk kan brengen”.
Wat doet het
"Muziek à la Guildhall" versterkt het groepsgevoel en zet de toon voor een vrolijke en energieke dag.
Hoe lang
De workshop duurt ongeveer 60 minuten.
Voor wie
Elke willekeurige groep.
Aantal personen
Minimaal 15 – maximaal 40.
Benodigdheden
Een ruimte voor maximaal 40 personen die in een kring kunnen staan met een redelijke ruimte tussen elke deelnemer.
Kosten
In overleg.
De workshop wordt gegeven door Digmon Roovers.
Digmon Roovers is een zeer enthousiaste en ervaren conservatorium muzikant met een rijke muziekeducatieve en creatieve ervaring. Digmon is sinds 1998 werkzaam als gitaardocent aan het Kunstencentrum “De Klinker” in Winschoten, heeft een bloeiende privé-lespraktijk en geeft diverse cursussen en workshops waaronder de cursus “Gitaar in de Klas” voor leerkrachten in het basisonderwijs.
Hij is werkzaam als gitarist in verschillende formaties waaronder “The Five Great Guitars” met o.a. Jan Kuiper, Harry Sacksioni, Eric Vaarzon Morel, Stochelo Rosenberg, Eddy Zoey en Jan Akkerman.
Neem contact op: digmonroovers@gmail.com